A. Schmidt, Historia Jazzu

Audiobook

tom I. RODOWÓD

Autor opowiada - dysk A

Na wstępie:

Rozdział I: AMERYKA BRYTYJSKA.

Walka o atlantyckie szlaki.

Pierwsze osady i kolonie.

Wojna Domowa w Anglii, 1643-49. Wojny z Francją. 13 Kolonii staje się Stanami Zjednoczonymi.

"Niepotrzebna Wojna" 1812-1815

Rozdział II: MUZYKA BRYTYJSKA W KOLONIACH.

Psalmy, hymny, tańce, ballady.

Rozdział III: Z AFRYKI ZACHODNIEJ DO AMERYKI.

Obszar. Dawne państwa. Plemiona. Wierzenia. Muzyka.

Współbrzmienia, skale, circle dance, rytmy, instrumenty.

Handel niewolnikami. Indie Zachodnie.

Czarni w koloniach brytyjskich.

Nowy Orlean.

Założenie miasta. Rządy Hiszpanii 1763-1800. Zakup Luisiany przez USA. Obrona miasta w 1815r. Tradycje i Kreole.

Napływ Czarnych po 1865 r. Orkiestry

Autor opowiada - dysk B

Rozdział IV: POCZĄTKI MUZYKI NEGRO-AMERYKAŃSKIEJ.

Wielkie przebudzenie. Revival Camp Meetings.

White Spirituals. Negro Spirituals. Work Songs

.

Minstrele: Początki - Poczernione Twarze. Geneza i atrybuty.

Rozdział V CZARNI OBYWATELE I TWÓRCY.

Wojna domowa 1861-1865. Narastanie konfliktu. Lincoln prezydentem.

Secesja Konfederacji. Atak na Fort Sumter. Strony walczące.

Kapitulacja Południa. Emancypacja Czarnych. Śmierć Lincolna.Minstrele po wojnie.

Ragtime. Blues. Treści i poetyka bluesa.

tom II. KRYSTALIZACJA

AUTOR OPOWIADA:

Dysk C

Na wstępie.

Rozdział I. OKRES FORMATYWNY 1895-1917.

Orkiestry marszowe i małe zespoły. Dvertising i bitwy muzyczne

Storyville 1897-1917. Black Storyville. Buddy Bolden. Bunk Johnson. Freddie Keppard. Kid Ory.

Biali muzycy w Nowym Orleanie. Jack "Papa" Laine. Tom Brown w Chicago 1915.

Original Dixieland Jass Band w Nowym Jorku - nagrania 1917.

Rozdział II. DOJRZEWANIE I EKSPANSJA.

Statki rzeczne na Mississippi. St. Luis. Fate Marable. Joe "King" Oliver.Jelly Roll Morton. Jimmy Noone.

Johnny Dodds. Sidney Bechet. Leon Roppolo i N.O.R.K.

Rozdział III. ERA JAZZU.

Lata Dwudzieste w perspektywie.

Louis Armstrong (1900-1971)

Świadomość zaistnienia jazzu.

Koncert P. Whitemana."Biała Szkoła Chicago".

Jork: historia miasta. Dystrykty. Manhattan.

Society Orchestra.Jazz i fortepian.

Boogie woogie,

Harlem, piano i stride.

James P. Johnson. Fats Waller.

Willie "The Lion" Smith.

Blues Piano i Boogie Woogie. Mistrzowie boogie.

Rozdział IV. W CIENIU DEPRESJI.

Wielka depresja 1929-1934 i sytuacja muzyków jazzowych.

Zespoły preswingowe: C. Dickerson, E. Tate, Les Hite, F. Henderson, Casa Loma Orchestra, Duke Ellington. Chick Webb

Kansas City i Territory Bands: Andy Kirk, G. Morrison, W. Page.

Współzawodnictwo tenorzystów.

Styl K. C. - riff, walking bass, head arrangement.

Count Basie i W. Page u Motena. Duke Ellington (1899-1974).

"Porgy and Bess" G. Gershwina: "Oh, Doctor Jesus!".

AUTOR OPOWIADA: Dysk - D

Rozdział V - OKRES SWINGU.

Dekada 1935-1945: USA wychodzą z Depresji.

F. D. Roosevelt i New Deal.

Rozkwit big-bandów.

Czołowe big-bandy swingu.

John Hammond - mecenas jazzu Koncerty w Carnegie Hall 1938/39.

Benny Goodman: początki, pierwszy big band i programy radiowe "Let's Dance".

Sukces w Los Angeles. Berigan, Krupa, Wilson, James, Hampton, Christian Chic Webb and His Harlem Stompers.

William "Count" Basie: z Nowego Jorku na Southwest.

Moten i początek własnego big bandu.

Pomoc Hammonda. Chicago,

Nowy Jork. Lester Young, Buck Clayton, Dickie Wells i inni.

Sekcja rytmiczna.Cab Calloway: początki, Cotton Club, soliści.

Dizzy Gillespie. Kariera po roku 1948: musicale, "Porgy and Bess", filmy.Jimie Lunceford.Artie Show. Glen Miller: aranżacje, filmy.

The Modernaires.Charlie Barnet - śladami Ellingtona.

OKRES SWINGU 1.mp3 05.02.2016 Januszmetzler

OKRES SWINGU 2.mp3 05.02.2016 Januszmetzler

OKRES SWINGU 3.mp3 05.02.2016 Januszmetzler

OKRES SWINGU 4.mp3 05.02.2016 Januszmetzler


Rozdział VI - DRUGI PLAN SWINGU.

Małe zespoły na bigbandowej bazie.

Comba Benny Goodmana.Comba Counta Basiego: Kansas City Six, K. C. Seven."Dickie's Dream" /Young-Basie/

Małe grupy towarzyszące wokalistkom: Shavers, Berigan, Bracia Dorsey.

Comba na 52 Ulicy Zachodniej: J. Kirby, L. Hampton, B. Carter, R. Eltridge.

Wokalistyka - blues i jazz.

Boswell Sisters, Bing Crosby, Billy Holiday, Jimmy Rushing, Frank Sinatra, Peggy Lee, Anita O'Day, Ella Fitzgerald.

Pianiści - już omówieni: E. Hines, D. Ellington, C. Basie, T. Wilson. Prekursorzy: Art Tatum, Milt Buckner. Nat King

Cole, Errol Garner.

Odrodzenie Stylu Nowoorleańskiego. /New Orleans Revival/.

tom III. DROGI I PRZEMIANY

AUTOR OPOWIADA:

3 CD dysk E, F i G

Dysk E

1. Na wstępie.

2. Rozdział I. BEBOP.

Dojrzewanie nowego stylu. Zwiastuny przemian. Prekursorzy.

Minton`s Playhouse, kolebka bepopu. Teddy Hill. Celebrity Nights.

Nazwa i jej warianty. Melodyka Bopu. Harmonika. Forma. Antagonizm i przyczyny.

John Dizzy Gillespie (1917 - 1993). Charlie Parker (1920 - 1955). Theolonious Monk (1917 - 1982).

Tadd Dameron. Bud Powell. Al Haig. Dodo Marmarosa. Hampton Hawes. Walter Bishop Jr.

Saksofoniści: Dexter Gordon, Sonny Stitt, Charlie Ventura, lucky Thompson, Wardell Grey.

Trębacze: Fats Navaro, Howard McGhee, Red Rodney.

Puzoniści. Basiści. Gitarzyści, drummerzy.

Temu rozdziałowi towarzyszy dysk vol. 13.

Dysk - F

Rozdział II: COOL, WEST COAST JAZZ, TRZECI NURT.

Schizma w modern-jazzie. Wzrost tendencji europejskich.

Awangardowe orkiestry.

Nagranie "Early Autumn" 30-12-1948.

Wpływ Lestera Younga. Stan Getz. Woody Herman.

Claude Thornhill i Gil Evans.

Nonet Milesa Davisa: nagrania lat 1949-50 - "Birth Of The Cool".

Boyd Raeburn. Stan Kenton (1912 - 1979) - Progressive jazz.

Lennie Tristano (1919 - 1978).

John Lewis I Milt Jackson. Modern Jazz Quartet.

Trzeci Nurt. Gunther Schuller.

Rchestra U. S. A. Twórcy trzecionurtowej muzyki.

West Coast Jazz. Chet Baker, G. Mulligan.

Dave Brubeck I jego kwartet. Paul Desmont.

Rozdział III. HARD BOP - SOUL - FUNKY.

Nawrót ekspresji - Wschodnie Wybrzeże: hard bop.

Soul - Ray Charles.

Kwintet Clifforda Browna I Maxa Roacha.

Art Blakey I Jazz Messengers.

Soul I Funky: Horace Silver.

Miles Davis (1926 - 1991) do lat 60-tych.

Bill Evans: współpaca z Davisem.

Trio ze Scottem LaFaro i Paulem Motianem.

Nagrania Davisa z Gilem Evansem i jego orkiestrą.

Davis na progu lat 60-tych - nowy kwintet.

Charles Mingus (1922 - 1979).

Julian "Cannonball" Adderley (1928 - 1975).

Earl Bostic, Art Farmer, Jackie McLean.

Benny Golson I Jazztet.

Dyski towarzyszące: vol. 15, vol. 16, vol. 17.

Dysk - G

Rozdział IV. LATA SZEŚĆDZIESIĄTE.

Na progu lat sześćdziesiątych.

Grupy wokalne.

John Coltrane (1926 - 1967). Eric Dolphy .

Free Jazz, Ornette Coleman.

Druga Szkoła Chicago, Sun Ra, Art Ensamble Of Chicago.

Rozdział V. DEKADA JAZZ - ROCKA.

Miles Davis pod koniec lat 60-tych.

Bitches Brew. Pierwsze grupy jazz - rockowe.

Herbie Hanocock, Chris Corea, Keith Jarrett.

Bracia Brecker. Steps Ahead.

Big bandy w latach 1945 - 1972.

Boyd Raeburn, Woody Herman, Charlie Barnet, Gil Evans, Claude Thornhill, Harry James, Stan Kenton, Les Brown, Buddy Rich, Ellington i Bassie, Maynard Ferguson, Thad Jones - Mel Lewis.

Rozdział VI. LATA OSIEMDZIESIĄTE .

Lata osiemdziesiąte ogólnie.

Gitara: Pat Metheny, George Benson, John Abercrombie, John Scofield, Bill Friesel, Mike Stern, Kevin Eubanks, Stanley Jordan, Frank Gambale, Sting, Toots Thielemans.

Wynton Marsalis, Bobby McFerrin, Take Six.

Dyski towarzyszące: vol. 18, vol. 19, vol. 21.