Andrzej Schmidt, Historia Jazzu

Audiobook


tom I. RODOWÓD
Autor opowiada - dysk A
Na wstępie:

Tom I, Rodowod, - na wstepie



Rozdział I: AMERYKA BRYTYJSKA.

Walka o atlantyckie szlaki. 

Pierwsze osady i kolonie. 

Wojna Domowa w Anglii, 1643-49. Wojny z Francją. 13 Kolonii staje się Stanami Zjednoczonymi. 

"Niepotrzebna Wojna" 1812-1815

Tom I, Rodowod rozdz. 1 Ameryka Brytyjska



 
 Rozdział II: MUZYKA BRYTYJSKA W KOLONIACH.

 Psalmy, hymny, tańce, ballady.

Tom I, Rodowod, rozdz. 2 Muzyka Brytyjska w Koloniach 1




 Rozdział III: Z AFRYKI ZACHODNIEJ DO AMERYKI.

 Obszar. Dawne państwa. Plemiona. Wierzenia. Muzyka.

 Współbrzmienia, skale, circle dance, rytmy, instrumenty.

  Handel niewolnikami. Indie Zachodnie.

 Czarni w koloniach brytyjskich.

 Nowy Orlean.

 Założenie miasta. Rządy Hiszpanii 1763-1800. Zakup Luisiany przez USA. Obrona miasta w 1815r. Tradycje i Kreole.

 Napływ Czarnych po 1865 r.  Orkiestry

Tom 1, Rodowod, rozdz. 3 Z Afryki Zachodniej do Ameryki



Autor opowiada - dysk B

Rozdział IV: POCZĄTKI MUZYKI NEGRO-AMERYKAŃSKIEJ.

Wielkie przebudzenie. Revival Camp Meetings. 

White Spirituals. Negro Spirituals. Work Songs
.
Minstrele: Początki - Poczernione Twarze. Geneza i atrybuty.

Początki muzyki negro-amerykańskiej


Rozdział V CZARNI OBYWATELE I TWÓRCY.

Wojna domowa 1861-1865. Narastanie konfliktu. Lincoln prezydentem.

 Secesja Konfederacji. Atak na Fort Sumter. Strony walczące. 

Kapitulacja Południa. Emancypacja Czarnych. Śmierć Lincolna.Minstrele po wojnie. 

Ragtime. Blues. Treści i poetyka bluesa.

Czarni obywatele i twórcy


tom II. KRYSTALIZACJA

AUTOR OPOWIADA:

Dysk   C

Na wstępie.

Rozdział I. OKRES FORMATYWNY 1895-1917.

    Orkiestry marszowe i małe zespoły. Dvertising i bitwy muzyczne

    Storyville 1897-1917. Black Storyville. Buddy Bolden. Bunk Johnson. Freddie Keppard. Kid Ory.

    Biali muzycy w Nowym Orleanie. Jack "Papa" Laine. Tom Brown w Chicago 1915.

    Original Dixieland Jass Band w Nowym Jorku - nagrania 1917.

Okres formatywny 1895 - 1917



Rozdział II. DOJRZEWANIE I EKSPANSJA.   

Statki rzeczne na Mississippi. St. Luis. Fate Marable. Joe "King" Oliver.Jelly Roll Morton. Jimmy Noone. 

Johnny Dodds. Sidney Bechet. Leon Roppolo i N.O.R.K.

Dojrzewanie i ekspansja


Rozdział III. ERA JAZZU.

Lata Dwudzieste w perspektywie. 

Louis Armstrong (1900-1971)

Świadomość zaistnienia jazzu. 

Koncert P. Whitemana."Biała Szkoła Chicago".

Jork: historia miasta. Dystrykty. Manhattan. 

Society Orchestra.Jazz i fortepian. 

Boogie woogie, 

Harlem, piano i stride. 

James P. Johnson. Fats Waller. 

Willie "The Lion" Smith.

Blues Piano i Boogie Woogie. Mistrzowie boogie.

ERA JAZZU


Rozdział IV. W CIENIU DEPRESJI.

Wielka depresja 1929-1934 i sytuacja muzyków jazzowych. 

Zespoły preswingowe: C. Dickerson, E. Tate, Les Hite, F. Henderson, Casa Loma Orchestra, Duke Ellington. Chick Webb 

Kansas City i Territory Bands: Andy Kirk, G. Morrison, W. Page. 

Współzawodnictwo tenorzystów. 

Styl K. C. - riff, walking bass, head arrangement. 

Count Basie i W. Page u Motena. Duke Ellington (1899-1974). 

"Porgy and Bess" G. Gershwina: "Oh, Doctor Jesus!".

W CIENIU DEPRESJI

AUTOR OPOWIADA: Dysk - D  

Rozdział V - OKRES SWINGU.

Dekada 1935-1945: USA wychodzą z Depresji. 

F. D. Roosevelt i New Deal. 

Rozkwit big-bandów. 

Czołowe big-bandy swingu. 

John Hammond - mecenas jazzu Koncerty w Carnegie Hall 1938/39.

Benny Goodman: początki, pierwszy big band i programy radiowe "Let's Dance". 

Sukces w Los Angeles. Berigan, Krupa, Wilson, James, Hampton, Christian Chic Webb and His Harlem Stompers.

William "Count" Basie: z Nowego Jorku na Southwest. 

Moten i początek własnego big bandu. 

Pomoc Hammonda. Chicago, 

Nowy Jork. Lester Young, Buck Clayton, Dickie Wells i inni. 

Sekcja rytmiczna.Cab Calloway: początki, Cotton Club, soliści. 

Dizzy Gillespie. Kariera po roku 1948: musicale, "Porgy and Bess", filmy.Jimie Lunceford.Artie Show. Glen Miller: aranżacje, filmy. 

The Modernaires.Charlie Barnet - śladami Ellingtona.

OKRES SWINGU


Rozdział VI - DRUGI PLAN SWINGU.

Małe zespoły na bigbandowej bazie. 

Comba Benny Goodmana.Comba Counta Basiego: Kansas City Six, K. C. Seven."Dickie's Dream" /Young-Basie/

Małe grupy towarzyszące wokalistkom: Shavers, Berigan, Bracia Dorsey. 

Comba na 52 Ulicy Zachodniej: J. Kirby, L. Hampton, B. Carter, R. Eltridge.

Wokalistyka - blues i jazz. 

Boswell Sisters, Bing Crosby, Billy Holiday, Jimmy Rushing, Frank Sinatra, Peggy Lee, Anita O'Day, Ella Fitzgerald.

Pianiści - już omówieni: E. Hines, D. Ellington, C. Basie, T. Wilson. Prekursorzy: Art Tatum, Milt Buckner. Nat King 

Cole, Errol Garner.

Odrodzenie Stylu Nowoorleańskiego. /New Orleans Revival/.

DRUGI PLAN SWINGU


tom III. DROGI I PRZEMIANY

AUTOR OPOWIADA:

3 CD dysk E, F i G

Dysk   E

1. Na wstępie.

Tom III, Drogi i Przemiany - na wstępie


2. Rozdział I. BEBOP.

    Dojrzewanie nowego stylu. Zwiastuny przemian. Prekursorzy. 

    Minton`s Playhouse, kolebka bepopu. Teddy Hill. Celebrity Nights.

    Nazwa i jej warianty. Melodyka Bopu. Harmonika. Forma. Antagonizm i przyczyny.

    John Dizzy Gillespie (1917 - 1993). Charlie Parker (1920 - 1955). Theolonious Monk (1917 - 1982).

    Tadd Dameron. Bud Powell. Al Haig. Dodo Marmarosa. Hampton Hawes. Walter Bishop Jr.

    Saksofoniści: Dexter Gordon, Sonny Stitt, Charlie Ventura, lucky Thompson, Wardell Grey.

    Trębacze: Fats Navaro, Howard McGhee, Red Rodney.

    Puzoniści. Basiści. Gitarzyści, drummerzy.

Temu rozdziałowi towarzyszy dysk vol. 13.

Tom III. Drogi i Przemiany, rozdz.1 Bebop


Dysk - F 

Rozdział II: COOL, WEST COAST JAZZ, TRZECI NURT. 

    Schizma w modern-jazzie. Wzrost tendencji europejskich.

    Awangardowe orkiestry.

    Nagranie "Early Autumn" 30-12-1948.

    Wpływ Lestera Younga. Stan Getz. Woody Herman.

    Claude Thornhill i Gil Evans.

    Nonet Milesa Davisa: nagrania lat 1949-50 - "Birth Of The Cool".

    Boyd Raeburn. Stan Kenton (1912 - 1979) - Progressive jazz. 

    Lennie Tristano (1919 - 1978).

    John Lewis I Milt Jackson. Modern Jazz Quartet.

    Trzeci Nurt. Gunther Schuller.

    Rchestra U. S. A. Twórcy trzecionurtowej muzyki.

    West Coast Jazz. Chet Baker, G. Mulligan.

    Dave Brubeck I jego kwartet. Paul Desmont.


Tom III, Drogi i Przemiany, rozdz.2 Cool, West Coast, Trzeci Nurt



Rozdział III. HARD BOP - SOUL - FUNKY.

    Nawrót ekspresji - Wschodnie Wybrzeże: hard bop.

    Soul - Ray Charles.

    Kwintet Clifforda Browna I Maxa Roacha.

    Art Blakey I Jazz Messengers.

    Soul I Funky: Horace Silver.

     Miles Davis (1926 - 1991) do lat 60-tych.

     Bill Evans: współpaca z Davisem.

    Trio ze Scottem LaFaro i Paulem Motianem.

    Nagrania Davisa z Gilem Evansem i jego orkiestrą.

    Davis na progu lat 60-tych - nowy kwintet.

    Charles Mingus (1922 - 1979).

    Julian "Cannonball" Adderley (1928 - 1975).

    Earl Bostic, Art Farmer, Jackie McLean.

    Benny Golson I Jazztet.

Dyski towarzyszące: vol. 15, vol. 16, vol. 17.

Tom III, Drogi i Przemiany, rozdz.3 Hard Bop - Soul - Funky



Dysk - G

Rozdział IV. LATA SZEŚĆDZIESIĄTE.

    Na progu lat sześćdziesiątych.

    Grupy wokalne.

    John Coltrane (1926 - 1967). Eric Dolphy .

    Free Jazz, Ornette Coleman.

    Druga Szkoła Chicago, Sun Ra, Art Ensamble Of Chicago.

tom III, Drogi i Przemiany. Rozdz. IV Lata szesćdziesiąte.


Rozdział V. DEKADA  JAZZ - ROCKA.

    Miles Davis pod koniec lat 60-tych.

    Bitches Brew. Pierwsze grupy jazz - rockowe.

    Herbie Hanocock, Chris Corea, Keith Jarrett.

    Bracia Brecker. Steps Ahead.

    Big bandy w latach 1945 - 1972.

    Boyd Raeburn, Woody Herman, Charlie Barnet, Gil Evans, Claude Thornhill, Harry James, Stan Kenton, Les Brown, Buddy Rich, Ellington i Bassie, Maynard Ferguson, Thad Jones - Mel Lewis.

Tom III, Drogi i Przemiany. Rozdz. V Dekada Jazz - Rocka


Rozdział VI. LATA OSIEMDZIESIĄTE .

    Lata osiemdziesiąte ogólnie.

    Gitara: Pat Metheny, George Benson, John Abercrombie, John Scofield, Bill Friesel, Mike Stern, Kevin Eubanks, Stanley Jordan, Frank Gambale, Sting, Toots Thielemans.

    Wynton Marsalis, Bobby McFerrin, Take Six.

Dyski towarzyszące: vol. 18, vol. 19, vol. 21.

Tom III, Drogi i Przemiany. Rozdz. VI Lata osiemdziesiąte




Comments