Rozdział I: AMERYKA BRYTYJSKA.
Walka o atlantyckie szlaki.
Pierwsze osady i kolonie.
Wojna Domowa w Anglii, 1643-49. Wojny z Francją. 13 Kolonii staje się Stanami Zjednoczonymi.
"Niepotrzebna Wojna" 1812-1815
Rozdział II: MUZYKA BRYTYJSKA W KOLONIACH.
Psalmy, hymny, tańce, ballady.
Rozdział III: Z AFRYKI ZACHODNIEJ DO AMERYKI.
Obszar. Dawne państwa. Plemiona. Wierzenia. Muzyka.
Współbrzmienia, skale, circle dance, rytmy, instrumenty.
Handel niewolnikami. Indie Zachodnie.
Czarni w koloniach brytyjskich.
Nowy Orlean.
Założenie miasta. Rządy Hiszpanii 1763-1800. Zakup Luisiany przez USA. Obrona miasta w 1815r. Tradycje i Kreole.
Napływ Czarnych po 1865 r. Orkiestry
Autor opowiada - dysk B
Rozdział IV: POCZĄTKI MUZYKI NEGRO-AMERYKAŃSKIEJ.
Wielkie przebudzenie. Revival Camp Meetings.
White Spirituals. Negro Spirituals. Work Songs
.
Minstrele: Początki - Poczernione Twarze. Geneza i atrybuty.
Rozdział V CZARNI OBYWATELE I TWÓRCY.
Wojna domowa 1861-1865. Narastanie konfliktu. Lincoln prezydentem.
Secesja Konfederacji. Atak na Fort Sumter. Strony walczące.
Kapitulacja Południa. Emancypacja Czarnych. Śmierć Lincolna.Minstrele po wojnie.
Ragtime. Blues. Treści i poetyka bluesa.
AUTOR OPOWIADA:
Dysk C
Na wstępie.
Rozdział I. OKRES FORMATYWNY 1895-1917.
Orkiestry marszowe i małe zespoły. Dvertising i bitwy muzyczne
Storyville 1897-1917. Black Storyville. Buddy Bolden. Bunk Johnson. Freddie Keppard. Kid Ory.
Biali muzycy w Nowym Orleanie. Jack "Papa" Laine. Tom Brown w Chicago 1915.
Original Dixieland Jass Band w Nowym Jorku - nagrania 1917.
Rozdział II. DOJRZEWANIE I EKSPANSJA.
Statki rzeczne na Mississippi. St. Luis. Fate Marable. Joe "King" Oliver.Jelly Roll Morton. Jimmy Noone.
Johnny Dodds. Sidney Bechet. Leon Roppolo i N.O.R.K.
Rozdział III. ERA JAZZU.
Lata Dwudzieste w perspektywie.
Louis Armstrong (1900-1971)
Świadomość zaistnienia jazzu.
Koncert P. Whitemana."Biała Szkoła Chicago".
Jork: historia miasta. Dystrykty. Manhattan.
Society Orchestra.Jazz i fortepian.
Boogie woogie,
Harlem, piano i stride.
James P. Johnson. Fats Waller.
Willie "The Lion" Smith.
Blues Piano i Boogie Woogie. Mistrzowie boogie.
Rozdział IV. W CIENIU DEPRESJI.
Wielka depresja 1929-1934 i sytuacja muzyków jazzowych.
Zespoły preswingowe: C. Dickerson, E. Tate, Les Hite, F. Henderson, Casa Loma Orchestra, Duke Ellington. Chick Webb
Kansas City i Territory Bands: Andy Kirk, G. Morrison, W. Page.
Współzawodnictwo tenorzystów.
Styl K. C. - riff, walking bass, head arrangement.
Count Basie i W. Page u Motena. Duke Ellington (1899-1974).
"Porgy and Bess" G. Gershwina: "Oh, Doctor Jesus!".
AUTOR OPOWIADA: Dysk - D
Rozdział V - OKRES SWINGU.
Dekada 1935-1945: USA wychodzą z Depresji.
F. D. Roosevelt i New Deal.
Rozkwit big-bandów.
Czołowe big-bandy swingu.
John Hammond - mecenas jazzu Koncerty w Carnegie Hall 1938/39.
Benny Goodman: początki, pierwszy big band i programy radiowe "Let's Dance".
Sukces w Los Angeles. Berigan, Krupa, Wilson, James, Hampton, Christian Chic Webb and His Harlem Stompers.
William "Count" Basie: z Nowego Jorku na Southwest.
Moten i początek własnego big bandu.
Pomoc Hammonda. Chicago,
Nowy Jork. Lester Young, Buck Clayton, Dickie Wells i inni.
Sekcja rytmiczna.Cab Calloway: początki, Cotton Club, soliści.
Dizzy Gillespie. Kariera po roku 1948: musicale, "Porgy and Bess", filmy.Jimie Lunceford.Artie Show. Glen Miller: aranżacje, filmy.
The Modernaires.Charlie Barnet - śladami Ellingtona.
Rozdział VI - DRUGI PLAN SWINGU.
Małe zespoły na bigbandowej bazie.
Comba Benny Goodmana.Comba Counta Basiego: Kansas City Six, K. C. Seven."Dickie's Dream" /Young-Basie/
Małe grupy towarzyszące wokalistkom: Shavers, Berigan, Bracia Dorsey.
Comba na 52 Ulicy Zachodniej: J. Kirby, L. Hampton, B. Carter, R. Eltridge.
Wokalistyka - blues i jazz.
Boswell Sisters, Bing Crosby, Billy Holiday, Jimmy Rushing, Frank Sinatra, Peggy Lee, Anita O'Day, Ella Fitzgerald.
Pianiści - już omówieni: E. Hines, D. Ellington, C. Basie, T. Wilson. Prekursorzy: Art Tatum, Milt Buckner. Nat King
Cole, Errol Garner.
Odrodzenie Stylu Nowoorleańskiego. /New Orleans Revival/.
AUTOR OPOWIADA:
3 CD dysk E, F i G
Dysk E
1. Na wstępie.
2. Rozdział I. BEBOP.
Dojrzewanie nowego stylu. Zwiastuny przemian. Prekursorzy.
Minton`s Playhouse, kolebka bepopu. Teddy Hill. Celebrity Nights.
Nazwa i jej warianty. Melodyka Bopu. Harmonika. Forma. Antagonizm i przyczyny.
John Dizzy Gillespie (1917 - 1993). Charlie Parker (1920 - 1955). Theolonious Monk (1917 - 1982).
Tadd Dameron. Bud Powell. Al Haig. Dodo Marmarosa. Hampton Hawes. Walter Bishop Jr.
Saksofoniści: Dexter Gordon, Sonny Stitt, Charlie Ventura, lucky Thompson, Wardell Grey.
Trębacze: Fats Navaro, Howard McGhee, Red Rodney.
Puzoniści. Basiści. Gitarzyści, drummerzy.
Temu rozdziałowi towarzyszy dysk vol. 13.
Dysk - F
Rozdział II: COOL, WEST COAST JAZZ, TRZECI NURT.
Schizma w modern-jazzie. Wzrost tendencji europejskich.
Awangardowe orkiestry.
Nagranie "Early Autumn" 30-12-1948.
Wpływ Lestera Younga. Stan Getz. Woody Herman.
Claude Thornhill i Gil Evans.
Nonet Milesa Davisa: nagrania lat 1949-50 - "Birth Of The Cool".
Boyd Raeburn. Stan Kenton (1912 - 1979) - Progressive jazz.
Lennie Tristano (1919 - 1978).
John Lewis I Milt Jackson. Modern Jazz Quartet.
Trzeci Nurt. Gunther Schuller.
Rchestra U. S. A. Twórcy trzecionurtowej muzyki.
West Coast Jazz. Chet Baker, G. Mulligan.
Dave Brubeck I jego kwartet. Paul Desmont.
Rozdział III. HARD BOP - SOUL - FUNKY.
Nawrót ekspresji - Wschodnie Wybrzeże: hard bop.
Soul - Ray Charles.
Kwintet Clifforda Browna I Maxa Roacha.
Art Blakey I Jazz Messengers.
Soul I Funky: Horace Silver.
Miles Davis (1926 - 1991) do lat 60-tych.
Bill Evans: współpaca z Davisem.
Trio ze Scottem LaFaro i Paulem Motianem.
Nagrania Davisa z Gilem Evansem i jego orkiestrą.
Davis na progu lat 60-tych - nowy kwintet.
Charles Mingus (1922 - 1979).
Julian "Cannonball" Adderley (1928 - 1975).
Earl Bostic, Art Farmer, Jackie McLean.
Benny Golson I Jazztet.
Dyski towarzyszące: vol. 15, vol. 16, vol. 17.
Dysk - G
Rozdział IV. LATA SZEŚĆDZIESIĄTE.
Na progu lat sześćdziesiątych.
Grupy wokalne.
John Coltrane (1926 - 1967). Eric Dolphy .
Free Jazz, Ornette Coleman.
Druga Szkoła Chicago, Sun Ra, Art Ensamble Of Chicago.
Rozdział V. DEKADA JAZZ - ROCKA.
Miles Davis pod koniec lat 60-tych.
Bitches Brew. Pierwsze grupy jazz - rockowe.
Herbie Hanocock, Chris Corea, Keith Jarrett.
Bracia Brecker. Steps Ahead.
Big bandy w latach 1945 - 1972.
Boyd Raeburn, Woody Herman, Charlie Barnet, Gil Evans, Claude Thornhill, Harry James, Stan Kenton, Les Brown, Buddy Rich, Ellington i Bassie, Maynard Ferguson, Thad Jones - Mel Lewis.
Rozdział VI. LATA OSIEMDZIESIĄTE .
Lata osiemdziesiąte ogólnie.
Gitara: Pat Metheny, George Benson, John Abercrombie, John Scofield, Bill Friesel, Mike Stern, Kevin Eubanks, Stanley Jordan, Frank Gambale, Sting, Toots Thielemans.
Wynton Marsalis, Bobby McFerrin, Take Six.
Dyski towarzyszące: vol. 18, vol. 19, vol. 21.